-
Content Count
3860 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
220
Adrian last won the day on May 20 2021
Adrian had the most liked content!
Community Reputation
3317 ExcellentAbout Adrian
-
Rank
Mad Hatter
- Birthday 01/13/1993
Personal Information
-
Imię
Adrian
-
Płeć
male
-
Skąd
Poznań
-
Filozofia życiowa
Żadna sprawa nie jest przegrana, dopóki choć jeden szaleniec o nią walczy. Tylko wariaci są coś warci.
Top 5
-
#1 muzyka_album_tytul
Oceanborn
-
#1 muzyka_album_autor
Nightwish
-
#2 muzyka_album_tytul
Design Your Universe
-
#2 muzyka_album_autor
Epica
-
#3 muzyka_album_tytul
Imaginaerum
-
#3 muzyka_album_autor
Nightwish
-
#4 muzyka_album_tytul
The Quantum Enigma
-
#4 muzyka_album_autor
Epica
-
#1 muzyka_piosenka_tytul
Ghost Love Score
-
#1 muzyka_piosenka_autor
Nightwish
-
#2 muzyka_piosenka_tytul
Kingdom of Heaven
-
#2 muzyka_piosenka_autor
Epica
-
#3 muzyka_piosenka_tytul
Epitafium dla Sergiusza Jesienina
-
#3 muzyka_piosenka_autor
Przemysław Gintrowski
-
#4 muzyka_piosenka_tytul
Sonne
-
#4 muzyka_piosenka_autor
Rammstein
-
#5 muzyka_piosenka_tytul
Oasis
-
#5 muzyka_piosenka_autor
Tarja
-
#1 film_tytul
Piraci z Karaibów
-
#2 film_tytul
Gran Torino
-
#3 film_tytul
Harry Potter
-
#4 film_tytul
Alicja w Krainie Czarów
-
#5 film_tytul
Imaginaerum
-
kontakt_facebook
adrianolebinskiart
-
kontakt_lastm
sleepwaiker
-
kontakt_youtube
mroleba
Recent Profile Visitors
26696 profile views
-
Pierwsze szczegóły nadchodzącej trasy AURI w 2025 Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, zespół AURI (Johanna Kurkela, Tuomas Holopainen, Troy Donockley) wyruszy w trasę koncertową. Póki co występy odbędą się w Finlandii, ale Troy uchylił dla nas rąbka tajemnicy i zaznaczył, że rozważają zagranie w innych krajach, w tym w Polsce. Kai Hahto, Johanna Iivanainen oraz Mikko Iivanainen dołączą do AURI jako muzycy sesyjni. Lista koncertów na trasie A Trail Of Candles & Beginnings Tour w Finlandii: Czwartek, 14.08.2025, Kitee, Kitee Church Sobota, 16.08.2025, Tampere, Tampere Hall Środa, 20.08.2025, Oulu, Madetoja Hall Piątek, 22.08.2025, Vaasa, Ritz Sobota, 23.08.2025, Helsinki, Helsinki Festival / Tent Stage (+ Eye Of Melian) Bilety na koncerty w Helsinkach trafią do sprzedaży we wtorek 26.11.2024 o godzinie 09:00, pozostałe koncerty w piątek 29.11.2024 o godzinie 09:00. Źródło: ChaosZine View full wpis
-
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, zespół AURI (Johanna Kurkela, Tuomas Holopainen, Troy Donockley) wyruszy w trasę koncertową. Póki co występy odbędą się w Finlandii, ale Troy uchylił dla nas rąbka tajemnicy i zaznaczył, że rozważają zagranie w innych krajach, w tym w Polsce. Kai Hahto, Johanna Iivanainen oraz Mikko Iivanainen dołączą do AURI jako muzycy sesyjni. Lista koncertów na trasie A Trail Of Candles & Beginnings Tour w Finlandii: Czwartek, 14.08.2025, Kitee, Kitee Church Sobota, 16.08.2025, Tampere, Tampere Hall Środa, 20.08.2025, Oulu, Madetoja Hall Piątek, 22.08.2025, Vaasa, Ritz Sobota, 23.08.2025, Helsinki, Helsinki Festival / Tent Stage (+ Eye Of Melian) Bilety na koncerty w Helsinkach trafią do sprzedaży we wtorek 26.11.2024 o godzinie 09:00, pozostałe koncerty w piątek 29.11.2024 o godzinie 09:00. Źródło: ChaosZine
-
Fonu oku mafu he mamahi 'oka malu efiafi Kuo hapax koe 'e 'oseni Foki maiki “api hoku ngaahi foha* Still vastness in the horizon Fifteen long months under mocking sun Land threw us there, away from world Plays to us music yet unheard We were there We were there Still vastness in our heartbeat Solitude and woe tear us apart? They say that man is the foulest beast Roaming the hills of self-deceit But we came back We came back We are the ones to tell you why The world of us, it will survive Light a fire for the boat afar Campsite Gaia We all are The children of 'Ata This guitar we built still chimes with hope Never gave our souls to the carrion crows Every new day we saw the sun rise Every new day we beat the lord of flies We were there We're still here Ko 'etu lotu ke tau mo'ui 'Oku mau keoi lepa atu pe* We are the ones to tell you why We are the ones Ko 'etu lotu ke tau mo'ui 'Oku mau keoi lepa atu pe* We're all here On an island of black seas Red in tooth Red in claw Red in love, the passionate young We're still here On an island of soon free Learning to live Yearning to give The stranded a ride back home
-
Came to be of this world I see an open door Her waters moonlight lit Her secret ancient lore A cleanest slate untouched By a single wave or breeze Standing on a birthplace of A glorious yesterday Then one day something whispered follow me One life, one strike to follow something real Once there was something hidden within me (Within me) Stardust to dust, a tapestry in between Go find your mountain Go paint a forest blue Go build a treehouse underground And a graveyard with a view Never miss a perfect storm Always follow the herd uncalled Welcome the heaven sent Silence of a thrilling fall
-
What did you weave during the moonlight hours? Did you create or did you wait and trap the unaware fly? Sucking him dry Where did you get that little cross on your back? Marked for life, a needle in a haystack A laboring beast ready to feast Spin away the delicate silver silk of your web On your masterpiece Cut the thread, once you're done with the newly dead And weave a new one Spider silk, cocooned in unsung wonders Motionless, she looks for stolеn moments Spinning away, a mystery play Emotionless, shе picks a life in waiting Cutting the yarn, another death creating Spider silk, a beautiful spin Spin away, spin away, spin away, spin away Spin away, spin away, spin away, spin away
-
Hiraeth Walk with me a while By this creek of life Beneath a cathedral Of trees cloudhigh Step in to this view Get that dance out of you Neverending Longing for the what if's For a home that once was For a ghost love lullaby Ever tending Watering the dead fields Living with the hurt will Tear the blue from shining eyes Loneliness caressing me A beast still roams these hills Long to belong Bleeding birds singing songs Nights filled with light we don't see
-
Light First cry, language of the unheard Old ghosts dancing to a new birth Knit from souls vanished long gone Into one, a Reaper's sideshow First step, open gates to homesteads Last thought innocent and unscathed Tenth spring, sirens knitting mindscapes Passion of the young, anchors aweigh He of myriad songs Of a lifelong call Cries its moment to the stars Rips a withering heart To fall apart The unweaving has begun The unweaving has begun To fall apart Rips a withering heart Cries its moment to the stars Of a lifelong call He of myriad songs Thе unweaving has begun Passion of the young, anchors awеigh Tenth spring, sirens knitting mindscapes Last thought innocent and unscathed First step, open gates to homesteads Into one, a Reaper's sideshow Knit from souls vanished long gone Old ghosts dancing to a new birth First cry, language of the unheard Light
-
Child of mankind Of yesterwynde Sway away the woe in us A grateful soul never needed much Emanate the heavens Through your touch Sway over the mountaintops Soar over the swaying crops Adorn your garden with A perfect day Sway over the discontent Ghost stories in a tent Your house lands on the witch See yourself It has begun to snow again In this perfect village, home The birds have flown, the birds have known Where you rest your worn out wings Some stories heal and some will scar The big reveal awaits in awe The big reveal awaits us all The big reveal The big reveal awaits us all The big reveal awaits us all Sway over the mountaintops Get that dance out of you Sway away, sway away Over the mountaintops Sway away
-
Unearth a weave of a lost world Your fathers' voice no more unheard Sixty times to the sun and back I return Just imagine an awake tomorrow Humankind, reconciled, human child, undefiled Navigate, celebrate History, mystery, afterlife will arrive Outermost, reaches of human mind Labyrinth, navigate, animate Avatar of the tides In the end, to the stars Tools of mankind All odds defied This hour is ours Dare us dare From a brave old world, the days of yore An ancient orrеry reading the gods Aiming for truth, starbound, they saw Thе library burns, prophets are crowned Millenia of darkness for the fallow From Lucy's prints To those on the moon And from the moon To the…
-
Out of the darkness And into the bright light We carry the ties That we bind to you I am the broken blooming bough The countless sunsets of a lost world See me. See me? So alike we are, you and us, soon See me, See you On an island of a shipless crew
-
Tuomas uchyla rąbka tajemnicy nt. singla i nowego albumu Yesterwynde Tuomas Holopainen, lider zespołu Nightwish, podzielił się kolejnymi informacjami na temat singla i nadchodzącego albumu, zatytułowanego Yesterwynde, który ukaże się we wrześniu tego roku. “Produkcja Yesterwynde wymagała więcej czasu niż jakikolwiek poprzedni album Nightwish”, wspomina Tuomas, który ponownie wymyślił większość rzeczy. “Pracowaliśmy intensywnie nad nowym albumem przez trzy i pół roku. Moja ambicja oraz pietyzm poszybowały wysoko w górę i po prostu nie mogłem się oderwać od procesu twórczego – z resztą nie chciałem. Koniec końców, album Yesterwynde stał się dla mnie zarówno ekscytującą obsesją, jak i pocieszającym azylem. Wszystkim aspektom tworzenia – kompozycjom, tekstom, aranżacjom, okładce, filmom, miksowaniu i tak dalej – poświęcono więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej.” Jak Tuomas opisuje nową płytę? “Dla mnie Yesterwynde brzmi, smakuje i daje poczuć prawdziwą esencję Nightwisha – wzbogaconą o nowe nastroje i smaki.” Teksty Yesterwynde poruszają uniwersalne i doniosłe tematy: wspomnienia, śmiertelność, humanizm, czas i wiele więcej. “Nowy album jest zakończeniem trylogii – tekstowo podąża śladami swoich poprzedników Endless Forms Most Beautiful orazi Human. :II: Nature.”, mówi Holopainen. “Jednocześnie Yesterwynde to najbardziej liryczny album zespołu: nasza muzyka nigdy nie była tak ‘pożeniona’ z tekstami. Oto więc wskazówka: jeśli coś w kompozycji cię zaintryguje, wyjaśnienie odnajdziesz w słowach.” "Dla mnie jedną z kluczowych linijek jest ‘jesteśmy dzięki miłości milionów’ – pochodząca z utworu Perfume of the Timeless. Każdy z nas jest częścią nieprzerwanego łańcucha, który ciągnie się od miliardów lat. Gdyby którykolwiek z naszych przodków zginął za młodu – na przykład zaatakowany przez jaskiniowego niedźwiedzia – w tym niewyobrażalnie długim czasie, nigdy byśmy się nie urodzili. Innymi słowy: nasza egzystencja jest nieopisanym przywilejem!” Tuomas wspomniał także o nagrywaniu partii wokalnych przez Floor: “Drugie dziecko Floor urodziło się nieco ponad miesiąc wcześniej i w ogóle nie mieliśmy prób razem… Było więc dość stresujące udać się do domowego studia Floor na nagrania wokalne. Co się jednak wydarzyło? Zarezerwowaliśmy dwanaście dni roboczych, a skończyliśmy wszystko w zaledwie sześć. Przygotowanie z jakim Floor przystąpiła do sesji było niewiarygodne!” Po nagraniach i procesie miksowania był jeszcze jeden etap pracy – mastering. “Album został zmasterowany siedem razy, aż do momentu, w którym byliśmy w stu procentach zadowoleni!”, stwierdza Tuomas. “Gdy płyta w końcu została ukończona, trzyletnia, niezwykle inspirująca przygoda dobiegła końca. Czułem się bardzo, bardzo szczęśliwy.” Pomimo zapowiedzi, że zespół zawiesza występy na żywo na czas nieokreślony, Tuomas uspokaja fanów: “Tym razem Nightwish nie wybierze się w światową trasę koncertową. Była to decyzja podjęta z osobistych powodów. Ale nie martwcie się… Nasza umowa z Nuclear Blast Records (wytwórnią płytową - przyp. tłum.) obejmuje kilka albumów, i jest w nas mnóstwo motywacji do tworzenia nowej muzyki!” Opracowanie i tłumaczenie: @Adrian, na podstawie artykułu na Nuclear Blast. View full wpis
-
“Produkcja Yesterwynde wymagała więcej czasu niż jakikolwiek poprzedni album Nightwish”, wspomina Tuomas, który ponownie wymyślił większość rzeczy. “Pracowaliśmy intensywnie nad nowym albumem przez trzy i pół roku. Moja ambicja oraz pietyzm poszybowały wysoko w górę i po prostu nie mogłem się oderwać od procesu twórczego – z resztą nie chciałem. Koniec końców, album Yesterwynde stał się dla mnie zarówno ekscytującą obsesją, jak i pocieszającym azylem. Wszystkim aspektom tworzenia – kompozycjom, tekstom, aranżacjom, okładce, filmom, miksowaniu i tak dalej – poświęcono więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej.” Jak Tuomas opisuje nową płytę? “Dla mnie Yesterwynde brzmi, smakuje i daje poczuć prawdziwą esencję Nightwisha – wzbogaconą o nowe nastroje i smaki.” Teksty Yesterwynde poruszają uniwersalne i doniosłe tematy: wspomnienia, śmiertelność, humanizm, czas i wiele więcej. “Nowy album jest zakończeniem trylogii – tekstowo podąża śladami swoich poprzedników Endless Forms Most Beautiful orazi Human. :II: Nature.”, mówi Holopainen. “Jednocześnie Yesterwynde to najbardziej liryczny album zespołu: nasza muzyka nigdy nie była tak ‘pożeniona’ z tekstami. Oto więc wskazówka: jeśli coś w kompozycji cię zaintryguje, wyjaśnienie odnajdziesz w słowach.” "Dla mnie jedną z kluczowych linijek jest ‘jesteśmy dzięki miłości milionów’ – pochodząca z utworu Perfume of the Timeless. Każdy z nas jest częścią nieprzerwanego łańcucha, który ciągnie się od miliardów lat. Gdyby którykolwiek z naszych przodków zginął za młodu – na przykład zaatakowany przez jaskiniowego niedźwiedzia – w tym niewyobrażalnie długim czasie, nigdy byśmy się nie urodzili. Innymi słowy: nasza egzystencja jest nieopisanym przywilejem!” Tuomas wspomniał także o nagrywaniu partii wokalnych przez Floor: “Drugie dziecko Floor urodziło się nieco ponad miesiąc wcześniej i w ogóle nie mieliśmy prób razem… Było więc dość stresujące udać się do domowego studia Floor na nagrania wokalne. Co się jednak wydarzyło? Zarezerwowaliśmy dwanaście dni roboczych, a skończyliśmy wszystko w zaledwie sześć. Przygotowanie z jakim Floor przystąpiła do sesji było niewiarygodne!” Po nagraniach i procesie miksowania był jeszcze jeden etap pracy – mastering. “Album został zmasterowany siedem razy, aż do momentu, w którym byliśmy w stu procentach zadowoleni!”, stwierdza Tuomas. “Gdy płyta w końcu została ukończona, trzyletnia, niezwykle inspirująca przygoda dobiegła końca. Czułem się bardzo, bardzo szczęśliwy.” Pomimo zapowiedzi, że zespół zawiesza występy na żywo na czas nieokreślony, Tuomas uspokaja fanów: “Tym razem Nightwish nie wybierze się w światową trasę koncertową. Była to decyzja podjęta z osobistych powodów. Ale nie martwcie się… Nasza umowa z Nuclear Blast Records (wytwórnią płytową - przyp. tłum.) obejmuje kilka albumów, i jest w nas mnóstwo motywacji do tworzenia nowej muzyki!” Opracowanie i tłumaczenie: @Adrian, na podstawie artykułu na Nuclear Blast.
-
Wywiad z Tuomasem dla Kerrang! [30.04.2024] Tuomas Holopainen dzieli się z nami wszystkim tym, co powinniśmy wiedzieć o pełnym nadziei nowym albumie Nightwish, Yesterwynde… W ciągu czterech lat od wydania ich ostatniego albumu, fińscy symfoniczno-metalowi tytani z Nightwisha przeszli przez wiele zmian, wyzwań i niepewności. A wszystko to bez pandemii, która zniweczyła plany trasy koncertowej HVMAN. :||: NATVRE w 2020 roku, zaledwie miesiąc po publikacji płyty. Najpierw w grudniu tamtego roku długoletni basista i wokalista, Marko Hietala ogłosił, że opuszcza zespół. W październiku 2022 roku, wokalistka Floor Jansen ujawniła, że zdiagnozowano u niej raka piersi, oraz że przeszła pomyślnie operację. Następnie, w zeszłym roku, zespół zaskoczył wszystkich niepokojącą wiadomością, ogłaszając, że po zakończeniu ówczesnej trasy koncertowej – która obejmowała olbrzymi występ na Wembley – zawieszą występowanie na żywo na czas nieokreślony. Nawet według zapewnień, gdy pojawi się nowy album. “Po zaplanowanych koncertach na czerwiec 2023 roku, zawiesimy działalność na nieokreślony czas, jeśli chodzi o występy na żywo, i nie będziemy koncertować z następnym albumem" - napisali w oświadczeniu. „Powody tej decyzji są osobiste, ale wszyscy się zgadzamy, że są kluczowe dla dobrostanu i przyszłości zespołu. Zapewniamy, że nadal kochamy pracować razem i ta decyzja nie ma nic wspólnego z ciążą Floor, ani naszymi innymi indywidualnymi projektami. Obiecali jednak nową muzykę. Dotrzymując słowa, właśnie ogłosili, że we wrześniu wydadzą swój dziesiąty album, Yesterwynde*. Płyta jest cięższa niż jej poprzednik, brzmi też świeżo, witalnie, optymistycznie. "Tak, zdecydowanie można użyć takiego określenia” - mówi klawiszowiec i kompozytor, Tuomas Holopainen, kiedy spotykamy się z nim w Berlinie, aby dowiedzieć się więcej. “Motywem przewodnim całego albumu będzie czas, historia, humanizm, śmiertelność. I ma naprawdę optymistyczny nastrój, przewijający się przez to wszystko." Pierwszy utwór “Perfume Of The Timeless” pojawi się 21 maja. Przed tym wszystkim usiedliśmy z Tuomasem, aby przyjrzeć się bliżej następnemu rozdziałowi Nightwisha… Pracujesz nad albumem od wieków. Kiedy dokładnie zacząłeś? Zacząłem pisać go w styczniu 2021 roku. To był drugi rok pandemii. Nie miałem jeszcze zamiaru zaczynać pisania piosenek na ten album, ale nie było nic innego do roboty z powodu COVID, więc pomyślałem, że mogę równie dobrze wykorzystać ten czas. Więc cały 2021 rok poświęciłem na to. Następnie, na początku '22, zrobiliśmy demo, tylko ja i inżynier, i po raz pierwszy posłuchaliśmy dema z całym zespołem w maju '22, podczas naszej amerykańskiej trasy. Przedstawienie nowych piosenek zespołowi, to zawsze jest ekscytujący moment. I szczerze mówiąc, przerażający! Następnie zaczęliśmy nagrywać go w zeszłym sierpniu, i zajęło to kilka miesięcy. A potem cztery i pół miesiąca miksowania i kilka sesji masteringowych. I to tyle. Nadal pracujemy z atmosem (Dolby Atmos to technologia dźwięku przestrzennego, która pozwala wzbogacić efekt przestrzenny o kanały i dźwięki dobiegające od góry. Tworzy ona kopulastą przestrzeń dźwiękową, która poprawia wrażenia podczas słuchania. - przyp tłum.) – będzie atmosferyczny miks albumu oraz wersja orkiestralna. Nie minęło wiele czasu od wydania HVMAN. :||: NATVRE. Działałeś z silnym zamiarem napisania pełnego albumu, czy po prostu początkowo robiłeś coś, aby zabić czas? Z jakiegoś powodu, po prostu czułem się bardzo zainspirowany. Wydawało mi się, że to idealny czas na kolejny album Nightwisha. I, jak powiedziałem, nie było nic innego do roboty. Poprzedni album, HVMAN. :||: NATVRE, został wydany w kwietniu 2020 roku, około miesiąca po rozpoczęciu lockdownów związanych z COVID, więc pech! To było frustrujące, ale, jak zawsze, trzeba próbować myśleć pozytywnie. Pomyślałem: “Okej, może teraz ludzie mogą posłuchać tego albumu w spokoju. Też nie mają nic innego do roboty. Może przyniesie im to trochę nadziei i pocieszenia w mrocznych czasach.” Trzeba zawsze szukać jasnej strony. Album jest bardziej metalowy niż poprzednik. Czy było to świadome? To po prostu się stało. Nigdy, przenigdy nie myślimy o takich rzeczach z góry, jak: “Zróbmy cięższy album.” To po prostu historie, które muszą być opowiedziane w pewien sposób. I tym razem, musiały być opowiedziane właśnie w ten sposób. I to naprawdę interesujące, że to mówisz, bo byli dwaj dziennikarze wczoraj, którzy powiedzieli: “Spodziewałem się czegoś dużo bardziej metalowego. To jest naprawdę łagodny album.” Naprawdę? Okej, ja tego tak nie słyszę. Ale zgaduję, że to wszystko zależy od ucha słuchacza. Pierwszy singiel, “Perfume Of The Timeless” (pl. “Zapach Wieczności”), ma prawie 10 minut. Nie ułatwiasz słuchaczom zadania, co? Nie! Ale kiedy mieliśmy pierwsze spotkanie z Nuclear Blast, rozmawiając o nowym albumie i singlach, powiedziałem im, że pierwszy singiel będzie piosenką o tytule “Perfume Of The Timeless”, i ma osiem i pół minuty, a refren pojawia się po trzech minutach i trzydziestu sekundach. A oni na to: “Idealnie!’ Myślę, że to ma związek z faktem, że mamy wyrobioną solidną pozycję. Wiesz, możemy robić, co tylko chcemy i korzystam z tego, ale to naprawdę coś znaczy, że możemy sobie na coś podobnego pozwolić, skoro, jak słyszałem, na potrzeby Spotify najlepiej by było, by wokale zaczynały się po 15 sekundach, bo inaczej ludzie klikną "następny". Nie mają już takiej zdolności koncentracji Co oznacza tytuł Yesterwynde*? To wymyślone słowo. Jest coś takiego jak “The Dictionary Of Obscure Sorrows” (ang. “Słownik Ukrytych Smutków - przyp tłum.). To dało mi pomysł, że jeśli nie ma angielskiego słowa, aby opisać pewne uczucie, można po prostu stworzyć własne. Ten konkretny słownik jest temu poświęcony, jak na przykład uczucie tęsknoty za miejscem, w którym nigdy się nie było. Co to za uczucie? I było coś dziwnego, z tego co pamiętam. I ten album narodził się z pewnego wrażenia, które czułem bardzo mocno, ale nie mogłem znaleźć słowa w języku ludzkim, aby to opisać. Więc zacząłem rozmawiać z Troyem [Donockley, multiinstrumentalista] i powiedziałem: “Może wymyślimy nowe słowo? Ma to dla ciebie sens?” A on na to: “Tak, to świetny pomysł. Co miałeś na myśli?” To było coś w rodzaju czasu, wspomnień obracających się w czerń i biel, w sepię, i powiedziałem: “coś wczorajszego”. Wtedy on powiedział: “A może Yesterwynde*?” Idealnie! Ale tak, to po prostu wymyślone słowo, aby opisać, o czym jest album. Poczucie tęsknoty? Nie tyle tęsknota, co uświadomienie sobie, czym jest czas. Uświadomienie sobie, że istnieje coś takiego jak czas, przeszłość i historia. Internet i YouTube są pełne starych czarno-białych zdjęć, a nawet klipów wideo, które najpierw widzisz w czerni i bieli, a potem jako pokolorowane. Widziałeś je? To jest efekt, który teraz odczuwam. To jakby pochodziło z innego wymiaru, najpierw są czarno-białe obrazy, potem je kolorujesz i są tuż obok, jakby były nakręcone wczoraj. Coś się dzieje w mojej głowie, kiedy to widzę. Pomyślałem,: “To musi zostać w jakiś sposób umieszczone w piosence lub albumie.” Nagle człowiek czuje się tak połączony z poprzednimi pokoleniami, i tymi ludźmi, których widzisz na tych zdjęciach. Wszyscy mieli swoje życie, wzloty i upadki, i już nie istnieją, oprócz atomów rozrzuconych po całym wszechświecie. I my też wkrótce będziemy w takim stanie. To powinno dać ci coś do myślenia. Może po prostu martwisz się starzeniem? Wcale, wręcz przeciwnie (śmiech). Ale są te tam wszystkie klisze w stylu "chwytaj dzień". To coś, o czym coraz więcej myślę. Wszyscy wkrótce będziemy martwi. To tylko kwestia tego, co zamierzasz zrobić przed tym. To bardzo pozytywne spojrzenie. Można to usłyszeć na płycie. Jest entuzjazm, a nie poczucie przygaszenia czy porażki… Tak! Dokładnie tak! Ludzie często pytają: “Skąd czerpiesz inspirację?” Cóż, wystarczy popatrzeć na ten świat, na wszystko, co się dzieje. Popatrzeć na niebo, innowacje naukowe. Historia jest pełna opowieści, które są niekończącą się kopalnią inspiracji. A także, szczególnie w dzisiejszych czasach, jest wiele straszenia, jak scenariusze końca świata, które uważam za, powiedzmy “przygnębiające”, ale też trochę irytujące, ponieważ ludzkość przestała dostrzegać dobro, które również osiągnęliśmy. Nie można zaprzeczyć, że świat przechodzi obecnie przez okropny etap. Ale zawsze tak było. Jeśli wrócić do średniowiecza, rzeczy były o wiele gorsze. Przez całą historię ludzkości zawsze tak było. Ale teraz, z powodu straszenia i mediów, i władz, czy to politycznych, czy religijnych, mówiących nam, że wszystko się kończy, musimy się nawrócić. I wielu ludzi w to wierzy, i żyją nieszczęśliwie. Z tego powodu zapominają o pięknie istnienia. To niewiarygodny fart i przywilej, że w ogóle żyjemy. Więc warto się tym cieszyć. Jest piosenka pod tytułem “The Antikythera Mechanism” (pl. “Mechanizm z Antykithiry”), co jest nazwą starożytnego greckiego urządzenia używanego do astronomii. Nie wiele zespołów pisze o tym… Tak, dzisiaj jest uważane za pierwszy analogowy komputer stworzony przez ludzkość. Więc wyobraź sobie, że 2200 lat temu, w Starożytnej Grecji, byli w stanie zbudować komputer. To zwaliło mnie z nóg, kiedy przeczytałem o tej maszynie w magazynie naukowym, i pomyślałem, że świat musi o tym wiedzieć. Cóż, teraz wszyscy wiedzą dzięki nowemu filmowi o Indianie Jonesie, ponieważ jest też o tym konkretnym mechanizmie. Ale tak, to musiało zostać przekształcone w piosenkę. Po prostu myślałem, że ludzkość była tak zaawansowana w tamtych czasach, że była w stanie zbudować maszynę jak ta. Co się stało? Co by było, gdyby religie się nie pojawiły, albo gdyby nie spłonęła Biblioteka Aleksandryjska, gdzie bylibyśmy dzisiaj? Może już żylibyśmy w całym układzie słonecznym. Kto wie? I znowu; da się odczuć, jak niesamowicie pozytywną perspektywę przedstawia muzyka, zamiast skupiać się na narzekaniu, że wszystko zeszło na psy. Myślę, że wszystko sprowadza się do “wyobraźni”, która jest największą mocą, jaką dysponujemy jako rodzaj ludzki w porównaniu z innymi, mniej rozwiniętymi gatunkami. Lubimy wyobrażać sobie rzeczy; rzeczy, które mogą być lepsze gdzieś tam i te, których nigdy nie uda nam się osiągnąć. Ale wyobraźnia wiedzie nas też ku wielkim innowacjom. Jest więc czymś naprawdę świetnym. Starożytni Grecy zrobili tak ze swoim komputerem. Zaczęli rozważać w wyobraźni: “Czy jest sposób, by przewidzieć te zaćmienia słońca czy ruchy konstelacji? Musi być, więc zbudujmy taki przyrząd..” I tak wszystko zaczęło się od wyobraźni. Podobnie jest z tworzeniem sztuki czy muzyki. Czy jest jakiś sposób, by opowiedzieć historię za pośrednictwem muzyki? Często tak właśnie robię. Na albumie jest piosenka pod tytułem “The Children of ‘Ata” (pl. “Dzieci ‘Aty”), która opowiada wspaniałą historię dzieciaków na bezludnej wyspie i tego, jak przetrwali na niej przez 15 miesięcy. Usłyszałem tę historię i pomyślałem sobie: “Musi być sposób, by ubrać ją w muzykę.” To niesamowita historia i nie aż tak stara, bo z 1965 roku. Myślę, że niektóre z tych dzieciaków nadal żyją. Ważne jest to, by ją opowiedzieć, bo wydarzyła się naprawdę. I może zmienić ludzkie przekonanie, że, jeżeli weźmiesz grupę ludzi i zostawisz ich w odizolowanym miejscu na pewien czas, to będą się zachowywali jak banda dzikusów. A to jest właśnie dowód, że nie musi tak być. Więc stanowi idealny przykład na to, że dla ludzkości jest nadzieja. To wasz pierwszy album od czasów Century Child w 2002 roku bez Marko Hietali. Czy to zmieniło twoje podejście do pisania? Nie, to tak naprawdę nic nie zmieniło, poza tym, że teraz mamy dwa głosy, zamiast trzech, czyli tylko Floor i Troya. Ale to tyle - to naprawdę nic się nie zmieniło. A Jukka [Koskinen], nowy basista, to taki wyważony człowiek, że łatwo się z nim pracuje. I jego zdolności, jeżeli chodzi o grę na basie, są niesamowite i dosyć różne od tego, jak na basie grał Marko, co dodaje szczyptę świeżości do muzyki. Mogę się więc na ten temat wypowiadać tylko w superlatywach. Wiele jest na świecie kapel, w których nie ma już ani jednego oryginalnego członka. I myślę, że wszystko sprowadza się do tego, że, jeżeli muzyka jest dobra, to tylko to się ostatecznie liczy. Może dla niektórych ludzi pewne zespoły są tak święte, że nie mogliby znieść braku konkretnych członków w tych zespołach, nawet jeżeli muzyka nadal jest dobra, ale ja tak nie uważam. Ja słucham muzyki, a nie osób, które ją tworzą. To wszystko, co ma dla mnie znaczenie. Podobne pytanie; czy to nie dziwne dla ciebie - mówić o albumie, po którym po raz pierwszy nie będzie trasy koncertowej? Nie, nie odnoszę takiego wrażenia. Czuję, że tak powinno być. Ale ludzie nie powinni się martwić. To nie koniec zespołu. Właśnie podpisaliśmy kontrakt z Nuclear Blast na liczne kolejne wydawnictwa, więc będzie bez wątpienia więcej muzyki. Ale, jeżeli chodzi o koncerty, będziemy teraz mieli długą przerwę i zobaczymy, co będzie dalej. Tylko tyle mogę teraz powiedzieć. Dosyć się nakoncertowaliśmy w 2022 i 2023 roku. Więc to powinno wystarczyć. ________ * Tytuł Yesterwynde pochodzi od angielskiego słowa "yester-", czyli "wczoraj", ale, w kontekście przytoczonym przez Tuomasa, zdaje się odnosić nie tyle do "wczoraj", co do przeszłości, do mijania. "Wynde" zaś to staroangielski zapis słowa "wiatr" (obecnie: "wind"). Całość ma tworzyć archaicznie brzmiący neologizm, przywodzący na myśl nostalgiczne przemijanie. W języku polskim tytuł można by przetłumaczyć poetycznie, z zachowaniem ducha owego neologizmu, jako "Pierwejwyatr". W ten sposób zachowane zostaje znaczenie, ale też archaiczność i coś z oryginalnego brzmienia tego słowa. Naszą więc, autorską, propozycją tłumaczenia byłaby właśnie ta: "Pierwejwyatr"." Autor wywiadu: Nick Ruskell (Kerrang!) | Zdjęcia: Tim Tronckoe | Tłumaczenie: @Taiteilija, @Adrian View full wpis
-
W ciągu czterech lat od wydania ich ostatniego albumu, fińscy symfoniczno-metalowi tytani z Nightwisha przeszli przez wiele zmian, wyzwań i niepewności. A wszystko to bez pandemii, która zniweczyła plany trasy koncertowej HVMAN. :||: NATVRE w 2020 roku, zaledwie miesiąc po publikacji płyty. Najpierw w grudniu tamtego roku długoletni basista i wokalista, Marko Hietala ogłosił, że opuszcza zespół. W październiku 2022 roku, wokalistka Floor Jansen ujawniła, że zdiagnozowano u niej raka piersi, oraz że przeszła pomyślnie operację. Następnie, w zeszłym roku, zespół zaskoczył wszystkich niepokojącą wiadomością, ogłaszając, że po zakończeniu ówczesnej trasy koncertowej – która obejmowała olbrzymi występ na Wembley – zawieszą występowanie na żywo na czas nieokreślony. Nawet według zapewnień, gdy pojawi się nowy album. “Po zaplanowanych koncertach na czerwiec 2023 roku, zawiesimy działalność na nieokreślony czas, jeśli chodzi o występy na żywo, i nie będziemy koncertować z następnym albumem" - napisali w oświadczeniu. „Powody tej decyzji są osobiste, ale wszyscy się zgadzamy, że są kluczowe dla dobrostanu i przyszłości zespołu. Zapewniamy, że nadal kochamy pracować razem i ta decyzja nie ma nic wspólnego z ciążą Floor, ani naszymi innymi indywidualnymi projektami. Obiecali jednak nową muzykę. Dotrzymując słowa, właśnie ogłosili, że we wrześniu wydadzą swój dziesiąty album, Yesterwynde*. Płyta jest cięższa niż jej poprzednik, brzmi też świeżo, witalnie, optymistycznie. "Tak, zdecydowanie można użyć takiego określenia” - mówi klawiszowiec i kompozytor, Tuomas Holopainen, kiedy spotykamy się z nim w Berlinie, aby dowiedzieć się więcej. “Motywem przewodnim całego albumu będzie czas, historia, humanizm, śmiertelność. I ma naprawdę optymistyczny nastrój, przewijający się przez to wszystko." Pierwszy utwór “Perfume Of The Timeless” pojawi się 21 maja. Przed tym wszystkim usiedliśmy z Tuomasem, aby przyjrzeć się bliżej następnemu rozdziałowi Nightwisha… Pracujesz nad albumem od wieków. Kiedy dokładnie zacząłeś? Zacząłem pisać go w styczniu 2021 roku. To był drugi rok pandemii. Nie miałem jeszcze zamiaru zaczynać pisania piosenek na ten album, ale nie było nic innego do roboty z powodu COVID, więc pomyślałem, że mogę równie dobrze wykorzystać ten czas. Więc cały 2021 rok poświęciłem na to. Następnie, na początku '22, zrobiliśmy demo, tylko ja i inżynier, i po raz pierwszy posłuchaliśmy dema z całym zespołem w maju '22, podczas naszej amerykańskiej trasy. Przedstawienie nowych piosenek zespołowi, to zawsze jest ekscytujący moment. I szczerze mówiąc, przerażający! Następnie zaczęliśmy nagrywać go w zeszłym sierpniu, i zajęło to kilka miesięcy. A potem cztery i pół miesiąca miksowania i kilka sesji masteringowych. I to tyle. Nadal pracujemy z atmosem (Dolby Atmos to technologia dźwięku przestrzennego, która pozwala wzbogacić efekt przestrzenny o kanały i dźwięki dobiegające od góry. Tworzy ona kopulastą przestrzeń dźwiękową, która poprawia wrażenia podczas słuchania. - przyp tłum.) – będzie atmosferyczny miks albumu oraz wersja orkiestralna. Nie minęło wiele czasu od wydania HVMAN. :||: NATVRE. Działałeś z silnym zamiarem napisania pełnego albumu, czy po prostu początkowo robiłeś coś, aby zabić czas? Z jakiegoś powodu, po prostu czułem się bardzo zainspirowany. Wydawało mi się, że to idealny czas na kolejny album Nightwisha. I, jak powiedziałem, nie było nic innego do roboty. Poprzedni album, HVMAN. :||: NATVRE, został wydany w kwietniu 2020 roku, około miesiąca po rozpoczęciu lockdownów związanych z COVID, więc pech! To było frustrujące, ale, jak zawsze, trzeba próbować myśleć pozytywnie. Pomyślałem: “Okej, może teraz ludzie mogą posłuchać tego albumu w spokoju. Też nie mają nic innego do roboty. Może przyniesie im to trochę nadziei i pocieszenia w mrocznych czasach.” Trzeba zawsze szukać jasnej strony. Album jest bardziej metalowy niż poprzednik. Czy było to świadome? To po prostu się stało. Nigdy, przenigdy nie myślimy o takich rzeczach z góry, jak: “Zróbmy cięższy album.” To po prostu historie, które muszą być opowiedziane w pewien sposób. I tym razem, musiały być opowiedziane właśnie w ten sposób. I to naprawdę interesujące, że to mówisz, bo byli dwaj dziennikarze wczoraj, którzy powiedzieli: “Spodziewałem się czegoś dużo bardziej metalowego. To jest naprawdę łagodny album.” Naprawdę? Okej, ja tego tak nie słyszę. Ale zgaduję, że to wszystko zależy od ucha słuchacza. Pierwszy singiel, “Perfume Of The Timeless” (pl. “Zapach Wieczności”), ma prawie 10 minut. Nie ułatwiasz słuchaczom zadania, co? Nie! Ale kiedy mieliśmy pierwsze spotkanie z Nuclear Blast, rozmawiając o nowym albumie i singlach, powiedziałem im, że pierwszy singiel będzie piosenką o tytule “Perfume Of The Timeless”, i ma osiem i pół minuty, a refren pojawia się po trzech minutach i trzydziestu sekundach. A oni na to: “Idealnie!’ Myślę, że to ma związek z faktem, że mamy wyrobioną solidną pozycję. Wiesz, możemy robić, co tylko chcemy i korzystam z tego, ale to naprawdę coś znaczy, że możemy sobie na coś podobnego pozwolić, skoro, jak słyszałem, na potrzeby Spotify najlepiej by było, by wokale zaczynały się po 15 sekundach, bo inaczej ludzie klikną "następny". Nie mają już takiej zdolności koncentracji Co oznacza tytuł Yesterwynde*? To wymyślone słowo. Jest coś takiego jak “The Dictionary Of Obscure Sorrows” (ang. “Słownik Ukrytych Smutków - przyp tłum.). To dało mi pomysł, że jeśli nie ma angielskiego słowa, aby opisać pewne uczucie, można po prostu stworzyć własne. Ten konkretny słownik jest temu poświęcony, jak na przykład uczucie tęsknoty za miejscem, w którym nigdy się nie było. Co to za uczucie? I było coś dziwnego, z tego co pamiętam. I ten album narodził się z pewnego wrażenia, które czułem bardzo mocno, ale nie mogłem znaleźć słowa w języku ludzkim, aby to opisać. Więc zacząłem rozmawiać z Troyem [Donockley, multiinstrumentalista] i powiedziałem: “Może wymyślimy nowe słowo? Ma to dla ciebie sens?” A on na to: “Tak, to świetny pomysł. Co miałeś na myśli?” To było coś w rodzaju czasu, wspomnień obracających się w czerń i biel, w sepię, i powiedziałem: “coś wczorajszego”. Wtedy on powiedział: “A może Yesterwynde*?” Idealnie! Ale tak, to po prostu wymyślone słowo, aby opisać, o czym jest album. Poczucie tęsknoty? Nie tyle tęsknota, co uświadomienie sobie, czym jest czas. Uświadomienie sobie, że istnieje coś takiego jak czas, przeszłość i historia. Internet i YouTube są pełne starych czarno-białych zdjęć, a nawet klipów wideo, które najpierw widzisz w czerni i bieli, a potem jako pokolorowane. Widziałeś je? To jest efekt, który teraz odczuwam. To jakby pochodziło z innego wymiaru, najpierw są czarno-białe obrazy, potem je kolorujesz i są tuż obok, jakby były nakręcone wczoraj. Coś się dzieje w mojej głowie, kiedy to widzę. Pomyślałem,: “To musi zostać w jakiś sposób umieszczone w piosence lub albumie.” Nagle człowiek czuje się tak połączony z poprzednimi pokoleniami, i tymi ludźmi, których widzisz na tych zdjęciach. Wszyscy mieli swoje życie, wzloty i upadki, i już nie istnieją, oprócz atomów rozrzuconych po całym wszechświecie. I my też wkrótce będziemy w takim stanie. To powinno dać ci coś do myślenia. Może po prostu martwisz się starzeniem? Wcale, wręcz przeciwnie (śmiech). Ale są te tam wszystkie klisze w stylu "chwytaj dzień". To coś, o czym coraz więcej myślę. Wszyscy wkrótce będziemy martwi. To tylko kwestia tego, co zamierzasz zrobić przed tym. To bardzo pozytywne spojrzenie. Można to usłyszeć na płycie. Jest entuzjazm, a nie poczucie przygaszenia czy porażki… Tak! Dokładnie tak! Ludzie często pytają: “Skąd czerpiesz inspirację?” Cóż, wystarczy popatrzeć na ten świat, na wszystko, co się dzieje. Popatrzeć na niebo, innowacje naukowe. Historia jest pełna opowieści, które są niekończącą się kopalnią inspiracji. A także, szczególnie w dzisiejszych czasach, jest wiele straszenia, jak scenariusze końca świata, które uważam za, powiedzmy “przygnębiające”, ale też trochę irytujące, ponieważ ludzkość przestała dostrzegać dobro, które również osiągnęliśmy. Nie można zaprzeczyć, że świat przechodzi obecnie przez okropny etap. Ale zawsze tak było. Jeśli wrócić do średniowiecza, rzeczy były o wiele gorsze. Przez całą historię ludzkości zawsze tak było. Ale teraz, z powodu straszenia i mediów, i władz, czy to politycznych, czy religijnych, mówiących nam, że wszystko się kończy, musimy się nawrócić. I wielu ludzi w to wierzy, i żyją nieszczęśliwie. Z tego powodu zapominają o pięknie istnienia. To niewiarygodny fart i przywilej, że w ogóle żyjemy. Więc warto się tym cieszyć. Jest piosenka pod tytułem “The Antikythera Mechanism” (pl. “Mechanizm z Antykithiry”), co jest nazwą starożytnego greckiego urządzenia używanego do astronomii. Nie wiele zespołów pisze o tym… Tak, dzisiaj jest uważane za pierwszy analogowy komputer stworzony przez ludzkość. Więc wyobraź sobie, że 2200 lat temu, w Starożytnej Grecji, byli w stanie zbudować komputer. To zwaliło mnie z nóg, kiedy przeczytałem o tej maszynie w magazynie naukowym, i pomyślałem, że świat musi o tym wiedzieć. Cóż, teraz wszyscy wiedzą dzięki nowemu filmowi o Indianie Jonesie, ponieważ jest też o tym konkretnym mechanizmie. Ale tak, to musiało zostać przekształcone w piosenkę. Po prostu myślałem, że ludzkość była tak zaawansowana w tamtych czasach, że była w stanie zbudować maszynę jak ta. Co się stało? Co by było, gdyby religie się nie pojawiły, albo gdyby nie spłonęła Biblioteka Aleksandryjska, gdzie bylibyśmy dzisiaj? Może już żylibyśmy w całym układzie słonecznym. Kto wie? I znowu; da się odczuć, jak niesamowicie pozytywną perspektywę przedstawia muzyka, zamiast skupiać się na narzekaniu, że wszystko zeszło na psy. Myślę, że wszystko sprowadza się do “wyobraźni”, która jest największą mocą, jaką dysponujemy jako rodzaj ludzki w porównaniu z innymi, mniej rozwiniętymi gatunkami. Lubimy wyobrażać sobie rzeczy; rzeczy, które mogą być lepsze gdzieś tam i te, których nigdy nie uda nam się osiągnąć. Ale wyobraźnia wiedzie nas też ku wielkim innowacjom. Jest więc czymś naprawdę świetnym. Starożytni Grecy zrobili tak ze swoim komputerem. Zaczęli rozważać w wyobraźni: “Czy jest sposób, by przewidzieć te zaćmienia słońca czy ruchy konstelacji? Musi być, więc zbudujmy taki przyrząd..” I tak wszystko zaczęło się od wyobraźni. Podobnie jest z tworzeniem sztuki czy muzyki. Czy jest jakiś sposób, by opowiedzieć historię za pośrednictwem muzyki? Często tak właśnie robię. Na albumie jest piosenka pod tytułem “The Children of ‘Ata” (pl. “Dzieci ‘Aty”), która opowiada wspaniałą historię dzieciaków na bezludnej wyspie i tego, jak przetrwali na niej przez 15 miesięcy. Usłyszałem tę historię i pomyślałem sobie: “Musi być sposób, by ubrać ją w muzykę.” To niesamowita historia i nie aż tak stara, bo z 1965 roku. Myślę, że niektóre z tych dzieciaków nadal żyją. Ważne jest to, by ją opowiedzieć, bo wydarzyła się naprawdę. I może zmienić ludzkie przekonanie, że, jeżeli weźmiesz grupę ludzi i zostawisz ich w odizolowanym miejscu na pewien czas, to będą się zachowywali jak banda dzikusów. A to jest właśnie dowód, że nie musi tak być. Więc stanowi idealny przykład na to, że dla ludzkości jest nadzieja. To wasz pierwszy album od czasów Century Child w 2002 roku bez Marko Hietali. Czy to zmieniło twoje podejście do pisania? Nie, to tak naprawdę nic nie zmieniło, poza tym, że teraz mamy dwa głosy, zamiast trzech, czyli tylko Floor i Troya. Ale to tyle - to naprawdę nic się nie zmieniło. A Jukka [Koskinen], nowy basista, to taki wyważony człowiek, że łatwo się z nim pracuje. I jego zdolności, jeżeli chodzi o grę na basie, są niesamowite i dosyć różne od tego, jak na basie grał Marko, co dodaje szczyptę świeżości do muzyki. Mogę się więc na ten temat wypowiadać tylko w superlatywach. Wiele jest na świecie kapel, w których nie ma już ani jednego oryginalnego członka. I myślę, że wszystko sprowadza się do tego, że, jeżeli muzyka jest dobra, to tylko to się ostatecznie liczy. Może dla niektórych ludzi pewne zespoły są tak święte, że nie mogliby znieść braku konkretnych członków w tych zespołach, nawet jeżeli muzyka nadal jest dobra, ale ja tak nie uważam. Ja słucham muzyki, a nie osób, które ją tworzą. To wszystko, co ma dla mnie znaczenie. Podobne pytanie; czy to nie dziwne dla ciebie - mówić o albumie, po którym po raz pierwszy nie będzie trasy koncertowej? Nie, nie odnoszę takiego wrażenia. Czuję, że tak powinno być. Ale ludzie nie powinni się martwić. To nie koniec zespołu. Właśnie podpisaliśmy kontrakt z Nuclear Blast na liczne kolejne wydawnictwa, więc będzie bez wątpienia więcej muzyki. Ale, jeżeli chodzi o koncerty, będziemy teraz mieli długą przerwę i zobaczymy, co będzie dalej. Tylko tyle mogę teraz powiedzieć. Dosyć się nakoncertowaliśmy w 2022 i 2023 roku. Więc to powinno wystarczyć. ________ * Tytuł Yesterwynde pochodzi od angielskiego słowa "yester-", czyli "wczoraj", ale, w kontekście przytoczonym przez Tuomasa, zdaje się odnosić nie tyle do "wczoraj", co do przeszłości, do mijania. "Wynde" zaś to staroangielski zapis słowa "wiatr" (obecnie: "wind"). Całość ma tworzyć archaicznie brzmiący neologizm, przywodzący na myśl nostalgiczne przemijanie. W języku polskim tytuł można by przetłumaczyć poetycznie, z zachowaniem ducha owego neologizmu, jako "Pierwejwyatr". W ten sposób zachowane zostaje znaczenie, ale też archaiczność i coś z oryginalnego brzmienia tego słowa. Naszą więc, autorską, propozycją tłumaczenia byłaby właśnie ta: "Pierwejwyatr"." Autor wywiadu: Nick Ruskell (Kerrang!) | Zdjęcia: Tim Tronckoe | Tłumaczenie: @Taiteilija, @Adrian
-
Zapowiedź nowego albumu Nightwish - Yesterwynde Po serii zagadkowych zapowiedzi na profilach społecznościowych zespołu Nightwish, przyszedł czas na ogłoszenie nadchodzącego, dziesiątego już, albumu Yesterwynde, który ma ukazać się 20 września 2024. Termin Yesterwynde wydaje się być kreatywną wariacją słowa “yesteryear”, które odnosi się do ostatniego roku lub niedawnej przeszłości, często wspominanej z nostalgią. Przyrostek “-wynde” może sugerować poczucie ruchu lub zmiany, podobnie do “wiatru”. Tak więc, Yesterwynde może poetycko sugerować wiatry lub prądy przeszłości. Tuomas o płycie "Yesterwynde jest baśniową podróżą poprzez czas, pamięć i tych, którzy objawili lepszą stronę ludzkiej natury. Pracowaliśmy nad nią trzy lata i brakuje nam słów by wyrazić, jak jesteśmy podekscytowani, że wkrótce podzielimy się ze światem naszym dziesiątym albumem." Tracklista prezentuje się następująco: Yesterwynde - Wczorajszy Wiatr An Ocean Of Strange Islands - Ocean Dziwnych Wysp The Antikythera Mechanism - Mechanizm z Antykithiry The Day Of… - Dzień… Perfume Of The Timeless - Woń Wieczności Sway - Kołysać The Children Of 'Ata - Dzieci 'Aty Something Whispered Follow Me - Coś szeptało podążaj za mną Spider Silk - Pajęczy jedwab Hiraeth - Tęsknota (“Hiraeth” to walijskie słowo wyrażające głębokie poczucie tęsknoty lub nostalgii) The Weave - Splot Lanternlight - Światło latarni Pierwszym singlem promującym album będzie PERFUME OF THE TIMELESS, który usłyszymy już 21 maja! View full wpis