Wywiad z Pipem Williamsem

Zanim usłyszałeś Nightwish, czy byłeś świadomy istnienia metalu symfonicznego jako gatunku?

W istocie, byłem. Wiedziałem o After Forever i Within Temptation, a później o Epice. Pomyślałem że to ciekawa koncepcja i czułem ze swojego doświadczenia jako aranżer, że jest to pole, przez które mógłbym kiedyś przejść. Byłem również świadomy istnienia zespołu Nightwish na długo zanim zacząłem z nimi pracować i pokochałem to, co usłyszałem. To właśnie ich inżynier dźwięku, Mikko Karmila, polecił mnie Tuomasowi. Pracowałem z Mikko w 1997 roku z tureckim zespołem rockowym Mavi Sakal. Napisałem dla nich niektóre partytury orkiestrowe, a Mikko mnie zapamiętał!


Czy używałeś programu "Sibelius" dla każdej aranżacji od czasów albumu Dark Passion Play?

Tak, właściwie po raz pierwszy użyłem Sibeliusa na wiele lat przed tym, ale nadal preferuję pracę z ołówkiem i arkuszem. Dopiero po skończeniu albumu Once zdałem sobie sprawę, o ile łatwiej byłoby mi pracować z programem Sibelius i niczego nie żałuję!


Podczas koncertów jest kilka dodatkowych aranżacji orkiestrowych (na przykład podczas trasy Decades). Czy ty napisałeś te aranżacje? Gdzie zostały one nagrane?

Zrobiłem wszystkie te aranżacje. Tuomas dał mi całkowicie wolną rękę, prosząc mnie tylko, żebym posłuchał oryginalnych nagrań dla inspiracji. Tak jak zawsze wysłałem mu demo moich prac do skomentowania i propozycji zmian, ale była tylko jedna lub dwie bardzo małe zmiany.
Jako że nie planowaliśmy albumu studyjnego, podjęliśmy decyzję, by zarejestrować te partie w Budapeszcie z Węgierską Orkiestrą Studyjną. Ta orkiestra zawiera najlepszych studyjnych i symfonicznych muzyków na Węgrzech.
Zabawne jest to, że mój były węgierski student z The London College of Music jest teraz koordynatorem dla tej orkiestry i to on zorganizował dla nas wszystkie rezerwacje.


Jak wyglądała praca nad orkiestracją dla starszych utworów NW? Jak różny był proces aranżacji orkiestry do istniejących piosenek od sposobu pracy z Tuomasem nad kolejnymi albumami?

Zobacz moją odpowiedź powyżej. Były pewne wytyczne, by mnie naprowadzić, ale w niektórych przypadkach nie zawsze było łatwo usłyszeć, co się działo na tych starych nagraniach. Idealnie byłoby mieć oryginalne nagrania wielościeżkowe, żeby móc z łatwością usłyszeć partie orkiestrowe, ale te taśmy już bardzo dawno zniknęły!
Użyłem więc swoich uszu i za zgodą Tuomasa przygotowałem własne podejście do tego, co usłyszałem, dodając kilka nowszych rzeczy. Wraz ze wszystkimi nowymi albumami Tuomas ma dość wyraźne pomysły dotyczące motywów smyczkowych i tak dalej. Jednak w przypadku materiału z trasy Decades zostałem poproszony o uważne odsłuchanie oryginałów i o nieprzesadzenie ze zmianami. Następnie Tuomas przekazał mi ogromny komplement, mówiąc tylko: "Miałem zamiar dać ci kilka wskazówek, ale potem zrozumiałem że to było daremne - dzielimy ten sam muzyczny mózg - po prostu zrób to!".


Czyj był to pomysł, aby używać hardanger fiddle zamiast zwykłych skrzypiec, twój czy Tuomasa? Czy trąbka rozpoczynająca ostatnią część The Poet And The Pendulum to także twój pomysł?

Wiedziałem, że Dermot Crehan, nasz solista skrzypcowy (który przypadkiem grał także wszystkie solowe partie skrzypiec w filmie Władca Pierścieni) również gra na hardanger i miałem okazję kilka razy to usłyszeć. Wierzę, że Troy także rozmawiał z Tuomasem o tym instrumencie, ponieważ jest on często używany w tradycyjnej muzyce (tam gdzie tkwią muzyczne korzenie Troya!) Wszyscy tak jakby zgodziliśmy się, by tego spróbować. Dają nieco inny ton i były idealne do jiga w My Walden!

Myślę, że masz na myśli ten delikatny, melodyczny początek ostatniej sekcji Mother And Father w utworze The Poet And The Pendulum? Tak naprawdę została ona zagrana na oboju. Demo Tuomasa miało podstawową melodię, którą dostosowałem i przystroiłem dla oboju.


Tuomas powiedział, że chce użyć orkiestry w inny sposób w następnym albumie. Jak myślisz, co mógł mieć na myśli?

Oczywiście Tuomas zawsze lubi trzymać rzeczy w tajemnicy przed nagraniem albumu.

Pokrótce wprowadził mnie w to, co będzie. Niektóre piosenki będą zorkiestrowane dość prosto, zaś inne z rozmachem.


W muzyce Nightwish jest wiele interesujących i nieoczywistych dźwięków jak stalowe beczki, szyny kolejowe itp. Kto "wymyśla" te dźwięki i który z nich był dla ciebie najbardziej szokującym pomysłem?

Jak zapewne wiesz Tuomas zanurza się w filmowych ścieżkach dźwiękowych. Uwielbia duże metaliczne dźwięki/rozbicia/wybuchy itp. Zazwyczaj pytamy Paula Clarvisa i Stephena Hendersona o te wszystkie efekty kinowe. W szczególności Paula, który pracował z Hansem Zimmerem i ma ogromną kolekcję dźwięków do wykorzystania.
Zazwyczaj mówimy mu o tym, co mamy na myśli, a on daje swoje sugestie. Wielki Młot Mahlera jest czymś, co jest używane okazjonalnie w klasycznych utworach (stąd pochodzi nazwa). Byłbyś zaskoczony, jak użyteczne są niektóre z tych codziennych "przemysłowych" obiektów. Tory kolejowe są bardzo efektywne. Szczerze mówiąc, naprawdę nie jesteśmy zaskoczeni tym, co się dziś wykorzystuje, ale kotły olejowe są całkiem urocze. Paul ma również 300-letni bęben Taiko, który jest wspaniały!


Czy niektóre twoje pomysły/sugestie podczas pracy z Tuomasem zmieniły diametralnie brzmienie jakiejś piosenki?

Zawsze staram się odtworzyć to, co Tuomas ma w głowie. Oznacza to, że moją główną rolą jest upiększanie motywów, które on stworzył. Jednakże Tuomas zawsze dawał mi pozwolenie na dodawanie wszelkich moich pomysłów.
Na przykład na albumie Once miałem wolną rękę w aranżowaniu Kuolema Tekee Taiteilijan i dodałem wiele swoich orkiestrowych linii i pomysłów.
To samo dotyczy Meadows of Heaven, Scaretale i The Eyes of Sharbat Gula. Miałem już mocno określone ramy od Tuomasa, co zainspirowało mnie do napisania bardzo efektywnych partii orkiestrowych. Prawdę powiedziawszy, nie sądzę, żeby cokolwiek zmieniło się w zbyt szokujący sposób!


Gdybyś mógł wykonać aranżację orkiestry dla jednej piosenki sprzed albumu Once - co byś wybrał?

Wydaje mi się ,że omawialiśmy wiele moich ulubionych starych utworów z trasy Decades, ale jak już wspomniałem w przeszłości, chciałbym zrobić partyturę dla Phantom of the Opera.

Mógłbym zrobić zabójczą wersję tego!


Ciężkie gitary, wokale i perkusja czasem przysłaniają niektóre partie orkiestry (na przykład solo cymbałów w Whoever Brings the Night) i sprawiają, że są mniej słyszalne (chyba, że słuchasz wersji instrumentalnych/orkiestralnych).
Nie obawiasz się, że niektóre z tych fantastycznych partii mogą zostać niezauważone przez słuchaczy?

Jako aranżer chciałbym, żeby moje orkiestracje zawsze były wyraźnie słyszane!
Mix jest jednak często kwestią kompromisów. Oczywiście, członkowie zespołu również chcą być wyraźnie słyszani. Jednym z problemów jest fakt, że w metalu potężne przesterowane gitary zabierają sporą część w przestrzeni audio. To właśnie dlatego zawsze mamy wersje orkiestralne - choćby dlatego by ludzie, którzy są bardziej nastawieni na te partie, mogli je dobrze usłyszeć.
Im więcej pracuję z Nightwish, tym bardziej uczę się, by jak najlepiej połączyć moją orkiestrę z zespołem.
Na przykład łagodniejsze przejścia instrumentów dętych drewnianych mogą łatwo zaginąć, więc muszę się upewnić, że używam ich tylko wtedy, gdy wiem, że nie zostaną zagłuszone! W ostatnim czasie nasze podejście polega na robieniu tego, co powiedziałem wcześniej oraz pozostawianiu miejsca zespołowi oraz przestrzeni dla orkiestry we właściwych miejscach.

Jaka jest twoja ulubiona piosenka Nightwish?
Ghost Love Score. Cały czas ma szczególne miejsce w moim sercu.
Poza tym mam zbyt wiele ulubionych, aby wymienić!


Czy wziąłeś udział w tworzeniu albumu AURI (projekt Tuomasa, Troya i Johanny). Czy słyszałeś już ten album? Co o nim myślisz?

Nie miałem nic wspólnego z tworzeniem albumu Auri, ale absolutnie go kocham! Uwielbiam głos Johanny, a połączenie muzycznego tła i wpływów Tuomasa i Troy'a dało potężny wynik. Jestem dumny, że zapoznałem Tuomasa z Troy'em na albumie DPP!


Czy chciałbyś współpracować z jakimkolwiek innym metalowym zespołem oprócz Nightwish?

Żaden póki co nie przychodzi mi na myśl. Musiałbym rozważyć wszystko w każdym indywidualnym przypadku. Nie sądzę, żebym był zainteresowany, dopóki nie chcieliby spróbować czegoś innego, niż to, co robimy z Nightwish.


Czy masz jakieś formalne wykształcenie muzyczne w kwestii orkiestrowych aranżacji czy może jesteś samoukiem?

Zrobiłem krótki kurs z zakresu orkiestracji i aranżacji, ale tak naprawdę można powiedzieć, że jestem w dużej mierze samoukiem. Czytałem dużo książek na ten temat i zanurzyłem się w muzyce Vaughana Williamsa, Holsta, Mahlera itd.


Czy słuchasz jakichś innych symfonicznometalowych zespołów?

Cały czas słucham zespołów, które wymieniłem na początku. Lubię też włoski zespół Rhapsody of Fire. Obecnie jednak, ze względu na ograniczenia budżetowe, niewiele jest zespołów, które stać, by wykorzystać bardzo dużą orkiestrę. Używanie sampli nie jest tak efektywne!


Jakiego rodzaju muzyki słuchasz? Jaki jest twój ulubiony gatunek/artysta/zespół?

W dzisiejszych czasach wróciłem do muzyki klasycznej i muzyki filmowej.
Kocham Vaughana Williamsa (jego Fantazja na tematy Thomasa Tallisa jest moim ulubionym utworem wszechczasów!) Kocham kompozytora Thomasa Newmana i typowych gości jak James Horner i John Williams.
Naprawdę kocham większość gatunków, ale może mniej rap i hip-hop, choć zaczynam się przekonywać. Wciąż uwielbiam Hotel California od The Eagles. Inne, które lubię? - Cóż, Nine Inch Nails, Sigur Ros. I uwielbiam wspaniałe wokalistki, takie jak Kate Bush i Bjork.




Znasz solowe albumy Tarji?

Słyszałem ich urywki, ale będąc szczerym - tak naprawdę nie miałem okazji ich przesłuchać!


Nie ważne ile osiągnęliśmy w życiu, lista marzeń nigdy nie jest za krótka. Jakie są twoje marzenia i cele w życiu, po osiągnięciu których, powiesz "tak, osiągnąłem już wszystko"?

Wow - zrobiłem większość tego, co chciałem zrobić. Jednakże, byłoby wspaniale móc pracować z Tuomasem nad ścieżką do filmu niepowiązaną z Nightwish. Gdyby zdobyła jakieś nagrody - byłoby cudownie! Ponadto chciałbym mieć kolejne dziecko z Iloną!


Zwykle pracę wykonywaną z entuzjazmem i poświęceniem nazywamy pasją. Jakie są w tobie inne pasje poza współtworzeniem muzyki?
Moje dzieci i Ilona, dzieci i moja nowa polska żona są moimi największymi pasjami w życiu! Jednakże uważam, że potrzebujesz mieć coś jeszcze, niż tylko muzyka.
Naprawdę lubię wędkować - uściślając - wędkarstwo muchowe [jeden ze sposobów wędkowania, polegający na poławianiu ryb techniką z wykorzystaniem metod sztucznych na tzw. muszkę - przyp. tłum. za Wikipedią]. Ilona i ja kochamy również japońską kuchnię i filmy.


Czy masz jakieś życiowe motto?

Śmiej się. Niektórzy ludzie biorą wszystko zbyt poważnie! Ponadto bądź miły do innych - jak John Lennon mawiał: "Czyń miłość, nie wojnę"!


Co myślisz o Polsce? Podobała Ci się wizyta w naszym kraju?

KOCHAM Polskę i polskie jedzenie! Gdy wraz z Iloną odwiedziliśmy Wrocław latem 2016 i ponownie w Boże Narodzenie 2016, całkowicie zakochałem się w tym miejscu. Ilona jest z małej wioski nieopodal Strzelina, który jest blisko Wrocławia, więc byliśmy w stanie odwiedzić jej bliskich. Nie mogę się doczekać, by tu powrócić i odwiedzić wiele innych miejsc jak Kraków, Warszawę itp.


Znasz polską scenę muzyczną? Jest jakiś muzyk, z którym chciałbyś współpracować i dlaczego?

Mamy polskich sąsiadów, którzy czasami grają głośno disco polo, co doprowadza mnie do szaleństwa!
Nie jestem do końca obeznany z aktualną polską sceną, ale im częściej się tam pojawiamy, tym bardziej staram się chłonąć więcej polskich artystów. Ilona zaraziła mnie jednak ostatnio twórczością Edyty Górniak i choć jest jedną ze starszych piosenkarek, bardzo ją lubię. Mam parę bardzo dobrych polskich studentów wokalistów na Uniwersytecie gdzie wykładam i mam nadzieję, że powiedzie im się!
Mam też bardzo dobrą przyjaciółkę Luizę Moir (z domu Staniec), która jest zaangażowana w fantastyczny projekt zatytułowany Sounds Like Women. Traktuje on o sile i ważności roli kobiet w życiu i zawiera kilku naprawdę dobrych wokalistów z całego świata.Wreszcie, co najważniejsze, moja żona jest również wspaniałą piosenkarką i autorką piosenek. Pracowaliśmy razem nad kilkoma utworami, a moim priorytetem jest zrobić więcej - ma kilka świetnych utworów w przygotowaniu!


Chciałbyś coś powiedzieć polskiej społeczności fanów Nightwish?

Bardzo mocno polubiłem Polaków. Macie świetne podejście do muzyki i życia, a także jestem bardzo zadowolony z tego, w jaki sposób przyjęliście muzykę Nightwish.
Może któregoś dnia będę mógł spotkać niektórych z was na konwencie Nightwish lub czymś podobnym w przyszłości. W międzyczasie - bądźcie szczęśliwi, kochajcie się nawzajem i bądźcie zawsze uśmiechnięci!


Redakcja wywiadu: Maciek, Beata, Adrian
Tłumaczenie: Evelina, Adrian

    Komentarze